Impak Aktiviti Pembangunan Terhadap Alam Sekitar serta Implikasi Polisi yang Bersesuaian.
Oleh : Siti Norsahliza Wagiah
PENGENALAN
Alam
bermaksud dunia, bumi atau segala yang terdapat di langit dan di bumi manakala sekitar bermaksud di tempat
atau di sekeliling. Perkataan “alam sekitar” atau dalam bahasa Inggeris disebut “environment” membawa maksud keadaan sekeliling atau lingkungan. Oleh itu,
sekirannya berdasarkan kepada terjemahan literal, maka perkataan “alam sekitar”
adalah menuju pada apa sahaja yang melingkungi manusia. Bagaimanapun, secara
khusus perkataan alam sekitar merujuk pada fenomena fizikal sama ada biotik
atau abiotik yang melingkungi suatu organisma. Fenomena fizikal ini termasuk
juga fenomena yang berkait dengan iklim dan cuaca. (Mohd Zuhdi Marsuku, 2002).
Terdapat satu lagi definsi alam sekitar. Namun ia lebih kepada kefahaman
“environmentalisme“. Dijelaskan bahawa ia merupakan satu istilah geografi
tentang doktrin falsafah yang memberikan penekanan terhadap aspek fizikal alam
sekitar seperti keadaan iklim dunia yang berkait dengan aktiviti manusia.
Kesemua definisi yang dikemukakan di atas secara umumnya menjelaskan alam
sekitar adalah keseluruhan fenomena sekeliling yang boleh mempengaruhi
kehidupan sesuatu organisma. Definisi ini adalah definisi yang diterima dalam
pengajian Sains Alam Sekitar yang hanya terbatas kepada fenomena fizikal sesuai
dengan pandangan semesta moden yang berteraskan kepada metode emperikal.
Alam sekitar Malaysia telah
mengalami pelbagai perubahan sejak mula diduduki manusia lagi, tetapi kadar
perubahan tersebut didapati telah meningkat terutama dalam dekad-dekad
pembangunan negara ini. Sumber terpenting dalam percetusan perubahan pesat ini
berpunca daripada kegiatan manusia menggunakan aspek tertentu alam sekitar
untuk memenuhi keperluan kehidupan harian mereka. Manusias sendiri merupakan
sebahagian daripada alam sekitar sejagat maka perubahan yang mereka hasilkan
akan lama-kelamaan memepengaruhi kembali kehidupan mereka. Dalam konteks ini
hubungan manusia dan aspek lain alam sekitar itu adalah begitu rapat.
Perubuhan yang ketara juga akan dialami berikutan dengan
tindakan manusia. Di Malaysia, punca peningkatan tindakan manusia terhadap
persekitarannya adalah pertambahan dari segi kuantiti dan kualitinya. Hal ini
dipertingkatkan lagi oleh peranan dasar kerajaan yang menumpu pada kegiatan
untuk meningkatkan kesejahteraan penduduknya. Dekad-dekad selepas merdeka,
penumpuan telah diberikan pada pembangunan sosioekonomi terutama ke arah
mempertingkatkan lagi kegiatan pertanian. Begitu juga, sector perindustrian dan
pembuatan di bandar-bandar mengalami pertumbuhan yang sangat digalakkan. Ombak
pembangunan ini diteruskan lagi dengan lebih giat dan menyeluruh selepas Dasar
Ekonomi Baru diperkenalkan. Secara ringkas, dalam dekad-dekad pembangunan ini,
alam sekitar Malaysia telah berubah dengan pesatnya.
Alam sekitar yang mengalami perubahan pesat kini telah
bermula untuk mengancam kehidupan masyarakat, kehidupan flora dan fauna
sehinggakan terdapat aspek-aspek tertentu yang tidak boleh diabaikan begitu
sahaja. Sebagai contoh, air dan udara yang dianggap sentiasa ada dan bersih
kini mungkin sudah jadi semakin terancam oleh kegiatan manusia sendiri.
KESAN POSITIF DAN KEBERKESANAN TERHADAP POLISI
Tanggapan manusia terhadap
alam sekitar, pembangunan ekonomi dan hubungan antara keduanya semakin berubah.
Isu alam sekitar semakin membimbangkan kerana demi meningkatkan pembangunan,
alam sekitar juga perlu dititikberatkan. Pembangunan dapat dilihat secara
menyeluruh yang berkaitan dengan ekonomi. Namun begitu, pembangunan juga dapat
memberi kesedaran dan kepentingan terhadap alam sekitar. Pendekatan pembangunan
terhadap alam sekitar ini untuk mengimbangkan permintaan manusia dan keupayaan
daya tampung alam sekitar akibat kendalian sistem ekonomi. Pendekatan ini
digelar sebagai pembangunan lestari. Apabila pembangunan bergiat lebih maju dan
prestasinya meningkat, aspek alam sekitar terutama yang melibatkan sumber alam
semula jadi yang sememangnya tidak boleh diperbaharui perlu dihadkan untuk
memberi peluang kepada generasi pada masa hadapan turut dapat menikmati.
Pembangunan lestari menjadi kesan yang positif kerana pembangunan lestari
merupakan satu konsep kemajuan yang mengekalkan sumber alam semula jadi dan
ekosistemnya terjaga walaupun berlakunya pembangunan. Pembangunan lestari ini
bukan sahaja dapat memberi impak yang positif pada masa hadapan, malah negara
yang membangun juga sentiasa membuat penyelidikan terhadap alam sekitar. Usaha
yang dilakukan dapat memupuk tahap kemampuan ke arah peningkatan inovasi serta
penyelidikan dan pembangunan (R&D) yang lebih baik dengan menumpukan
pembangunan yang lebih baik tetapi tidak mengetepikan kepentingan alam sekitar.
Oleh hal demikian, kerajaan telah menekankan satu dasar untuk pembangunan yang
lestari. Kerajaan berusaha melaksanakan Dasar Alam Sekitar negara. Sehubungan
dengan itu, pelaksanaan dasar yang menekankan pembangunan yang mampan dengan
memperkenalkan pendidikan lestari. Oleh itu, pendidikan dan kesedaran terhadap
pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar memerlukan pengetahuan, kefahaman,
perubahan sikap dan penyertaan masyarakat.
Pendidikan mengenai Alam Sekitar adalah antara kesan positif yang lebih menjurus untuk
memberi kesedaran kepada orang ramai mengenai kepentingan alam sekitar terhadap
peningkatan pertumbuhan pembangunan yang berlaku secara mendadak di Malaysia.
Hal ini demikian kerana tahap kesedaran yang ditunjukkan daripada kesan
pembangunan ini adalah masih berada di tahap yang rendah. Pada tahun 1975, orang ramai kian bertambah sedar mengenai kemerosotan alam
sekitar dan telah membayangkan ketidakselesaan terhadap perkembangan bencana di
Malaysia. Oleh itu, pendidikan alam sekitar dijangka boleh menyumbang dan
mempengaruhi pengurusan alam sekitar yang berkesan. Ia memerlukan rasa
tanggungjawab dan setiap individu untuk mengetahui, menahami dan bertindak
dengan cara yang boleh melindungi dan memelihara alam sekitar. Fungsi utama
pendidikan alam sekitar adalah untuk membolehkan manusia mengenal huruf dan berpengetahuan
bukan sahaja dalam persekitaran terdekat mereka tetapi juga keadaan yang
melampaui batas. Pendidikan alam sekitar sepatutnya bermula di peringkat awal
persekolahan dan seharusnya dimasukkan ke dalam kurikulum pada semua peringkat untuk semua rakyat dalam negara kita. Ia sepatutnya
menjadi satu proses pendidikan sepanjang hayat kerana seseorang perlu dididik
secara berterusan mengenai perkembangan-perkembangan baru untuk memupuk
tanggapan dan nilai yang baik. Rancangan Malaysia Ketiga juga telah merangka
Dasar Alam Sekitar. Rancangan Malaysia Ketiga mengawasi objektif-objektif untuk
mengimbangkan pembangunan ekonomi dengan memberi penumpuan terhadap
perlindungan alam sekitar. (Abdul Samad Hadi, 1990) Rancangan ini telah menggariskan dasar-dasar dan
rancangan-rancangan yang diperlukan untuk perlindungan dan pengurusan alam
sekitar. Di samping itu, penekanan ini juga diberi untuk memastikan
keberkesanan rang undang-undang yang telah ditentukan. Matlamat ini hanya boleh
dicapai sekiranya rakyat memahami dan menghormati undang-undang dan dasar-dasar
tersebut.
Antara aktiviti pembangunan yang
memberikan impak positif kepada alam
sekitar ialah pengaplikasian teknologi hijau dalam pembangunan alam sekitar .
Teknologi hijau merupakan pengaplikasian sains alam sekitar untuk memulihara sumber
alam semula jadi
bagi mengatasi impak negatif yang disebabkan oleh aktiviti manusia iaitu teknologi yang
rendah karbon dan bersifat lebih mesra alam berbanding dengan teknologi sedia
ada.. Selain itu, pengaplikasiaan
teknologi hijau dalam pembangunan ini juga dapat menggalakkan sumber-sumber
diperbaharui. Matlamat kebangsaan mengenai Dasar Teknologi Hijau yang
pertama terkandung dalam matlamat
Jangka Pendek (Rancangan Malaysia ke-10) iaitu meningkatkan kesedaran kepada masyarakat untuk menerima dan
menerapkan teknologi hijau melalui perlaksanaan program-program yang berkaitan
dengan teknologi hijau . Matlamat kedua Jangka
Pendek (Rancangan Malaysia ke-10) ialah membuat persediaan dan
mengiktiraf teknologi hijau dari segi produk, aplikasi, peralatan dan sistem di
pasaran tempatan melalui piawaian,
perkadaran, pelabelan .Matlamat ketiga ialah Pelaburan Langsung Asing (Foreign
Direct Investments, FDIs) dan Pelaburan Langsung Tempatan (Domestic Direct
Investments, DDIs) yang lebih besar dalam sektor pembuatan dan perkhidmatan
teknologi hijau dan institusi-institusi penyelidikan tempatan dan institusi
pengajian tinggi mengembangkan penyelidikan, pembangunan dan aktiviti inovasi
mengenai teknologi hijau ke arah pengkomersialan menerusi mekanisme yang sesuai.
Buktinya , Malaysia menjadi pengeluar utama teknologi hijau diperingkat
pasaran antarabangsa. Pengaplikasian teknologi hijau merupakan aktiviti
pembangunan yang memberi kesan positif kepada alam sekitar seperti dapat
mengatasi masalah kemusnahan alam sekitar dan sumber asli, peningkatan kualiti
kehidupan, memelihara ekosistem, serta mengurangkan bebanan kos kepada
kerajaan.
Antara aktiviti pembangunan yang memberikan kesan atau
impak positif terhadap alam sekitar
adalah melalui perancangan bangunan hijau atau ‘green buldings” yang merupakan salah satu aktiviti ke arah
pembangunan yang mampan. Bangunan hijau sebenarnya telah terdapat di Malaysia
sejak tahun 2005 lagi yang dikenali sebagai GTower yang mana ianya terletak di
Jalan Tun Razak dan berhampiran dengan bangunan KLCC. Ciri-ciri bangunan ini
yang mengangumkan dan amat menitikberatkan kepentingan alam sekitar dalam corak
pembangunannya telah menyebabkan GTower ini mendapat pengiktirafan sebagai
Green Mark Gold dari Building and Construction Authority of Singapore (BCA). Bangunan
hijau adalah pembinaan bangunan yang menekankan kepentingan terhadap elemen
alam semulajadi dari segi lakaran pembinaannya, operasi, selenggara sehinggalah
ke peringkat pengubahsuaian. Tujuan utama teknologi ini dilaksanakan adalah
untuk mengurangkan impak-impak negatif yang berlaku akibat kepesatan proses
pembangunan, sebagaimana yang kita tahu aktiviti pembangunan sebenarnya telah
banyak memberi kesan yang buruk kepada alam sekitar kita. Oleh itu, melalui
aktiviti bangunan hijau ini, alam sekitar mampu diselamatkan walaupun proses
pembangunan tetap terlaksana. Hal ini
sejajar dengan matlamat Dasar Alam Sekitar Negara yang telah diwujudkan untuk
meneruskan kemajuan negara dari segi
ekonomi, sosial dan budaya dan juga kualiti hidup masyarkat Malaysia menerusi
kesejahteraan alam sekitar dan juga pembangunan yang lestari. Selain itu, Green
Bulding juga sesuai dikaitkan dengan tujuan dasar ini yang menfokuskan kepada
alam sekitar yang bersih, selamat, sihat dan produktif bagi generasi pada masa
kini dan juga untuk generasi yang akan datang. Hal ini demikian kerana melalui pembangunan Bangunan Hijau atau Green
Bulding, kesejahteraan alam sekitar dapat dikurangkan dan ini sudah pasti dapat
mencapai tujuan Dasar Alam Sekitar
tambahan lagi ia sudah semestinya berkait rapat juga dengan strategi hijau
Malaysia arah hadapan yang termaktud dalam Dasar Alam Sekitar Negara.
Penciptaan
Green Bulding ini sebenarnya merupakan satu inovasi baru yang dilaksanakan di
Malaysia. Selain daripada ia menjaga kesejahteraan alam sekitar, proses
pembangunanya juga hanya melibatkan kos yang rendah melalui penjimatan sumber
tenaga yang digunakan. Oleh itu, secara tidak langsung, Green Bulding ini akan
dapat menguragkan kos operasi pembangunan dan dapat memuliharakan alam sekitar kita.
Tambahan lagi, ia mempunyai
kawalan terhadap suhu dan ventilasinya dan ini merupakan satu kebajikan yang
dapat kita perolehi daripadanya untuk kepentingan alam sekitar. Hasilnya juga
ia dapat menjaga kesihatan masyarakat yang tinggal di dalam bangunan tersebut
daripada sinar ultra yang membahayakan kesihatan akibat daripada
ketidakseimbangan suhu persekitaran dan juga pendedahan sinaran ultra. Ini telah menunjukkan bahawa Green
Bulding bukan sahaja dapat menjaga alam sekitar kita disamping melaksanakan proses
pembangunan negara malah turut
menjaga kesihatan masyarakat.
KESAN NEGATIF DAN KEBERKESANAN TERHADAP POLISI
Negara semakin mengorak langkah kehadapan bagi
menjadikan negara sebagai salah sebuah negara maju. Selaras dengan itu
perkembangan itu sektor perindustrian menjadi semakin berkembang di Malaysia
dan banyak kilang-kilang telah didirikan diibaratkan sebagai cendawan tumbuh
selepas hujan. Namun kehadiran kilang-kilang ini telah meninggalkan kesan pada
alam sekitar dengan pelbagai pencemaran air dan udara telah diakibatkan oleh
sektor perkilangan ini. Terdapat segelintir kilang-kilang yang membiarkan
sisa-sisa kumbahan serta bahan toksid yang beracun mengalir ke dalam sungai
yang berdekatan tanpa merawatnya. Selain itu terdapat juga segelintir kilang
yang melepaskan asap-asap yang hitam dan kotor ke udara atmosfera. Kandungan
CFC serta Karbon dioksida yang dilepaskan itu boleh menimbulkan pelbagai
penyakit kepada manusia.. Mengikut laporan yang dibuat oleh Jabatan Alam
Sekitar sekitar tahun 2001 dari 933,000 tan jumlah keluaran bahan-bahan
pencemaran udara di Malaysia berpunca dari stesen jana kuasa (23.9 %),
pembakaran bahan api industri (9.4 %), pemprosesan industri (3.9%) dan
pembakaran terbuka (4.9%). Ekoran dari peristiwa
Pantai Barat Semenanjung Malaysia yang dilanda jerebu kerajaan telah membuat
satu perjanjian dengan anggota ASEAN mengenai Perjanjian Jerebu Merentasi
Sempadan. Intipati yang terkandung dalam perjanjian ini adalah semua negara
anggota bekerjasama mencegah jerebu melalui kawalan kebakaran, mewujudkan
sistem amaran awal, bertukar maklumat dan teknologi serta bersama menyediakan
bantuan yang diperlukan oleh negara anggota yang lain. Selain itu kerajaan juga
telah mengenakan piawaian kandungan plumbum dalam petrol yang lebih ketat dan
kempen menggalakkan penggunaan petrol tanpa plumbum. Kesannya kandungan purata
tahunan plumbum di Kuala Lumpur, Petaling Jaya dan Shah Alam menurun di antara
tahun 1988 dan 1997. Selain itu juga, pada
Ogos 2005, pantai barat Semenanjung Malaysia juga dilanda masalah yang sama
akibat pembakaran hutan dan mengakibatkan dua kawasan diisytiharkan darurat
iaitu Pelabuahan Klang dan Kuala Selangor setelah indek pencemaran udara (IPU)
dikawasan itu melebihi 500. Perjanjian berkenaan ditandatangani menteri yang
bertanggungjawab mengenai alam sekitar, menggariskan komitmen negara anggota
menangani masalah berkaitan pada peringkat kebangsaan dan serantau tanpa
mekanisme penguatkuasaan oleh mana-mana negara terhadap rakan lain.
Dalam usaha untuk bersaing dengan negara lain, banyak negara telah menjalankan projek-projek
pembangunan bagi memantapkan kedudukan mereka. Di Malaysia, setelah negara
mencapai kemerdekaan, banyak kawasan hutan yang telah diterokai untuk tujuan pembangunan bagi memenuhi keperluan
masyarakat dan negara. Walaupuan projek pembangunan ini telah banyak memberi
manfaat kepada masyarakat setempat namun ia juga turut memberi impak buruk
kepada alam sekitar khususnya kepada kawasan hutan. Dalam hal ini, apabila semakin banyak pembangunan fizikal di
lakukan ini sudah pasti menyebabkan banyak kawasan hutan yang akan diterokai
dan ini telah menjadi faktor penyumbang pada kemerosotan luas kawasan hutan. Berdasarkan laporan FOA (Food and Agriculture
Organization of the United Nations, 2004), di Malaysia purata kadar kehilangan hutan
setiap tahun pada 1990-an dianggarkan sebanyak 237,000 hektar atau 1.2%. Justeru
itu, bagi mengatasi masalah ini kerajaan telah memperkenalkan Dasar perhutanan
negara pada 1978. Melalui dasar ini, kerajaan telah memperuntukkan kawasan hutan
simpan dan telah memindah akta dan oridanan yang sedia ada agar selaras dengan
dasar ini. Impak dari pengenalan dasar ini dapat dilihat dengan
adanya pengurusan hutan secara lestari. Sebagai contoh, kerajaan telah mengklasifikasikan kawasan
hutan simpan kepada empat fungsi utama yang merangkumi kawasan, perlindungan, pengusahahasilan, kemudahan dan penyelidikan dan pendidikan. Selain itu, Malaysia juga turut berjaya mengurangkan kadar
pembalakan haram di negara ini dengan adanya penyelarasan dasar perhutanan dan
undang-undang negara.
Setiap negeri mempunyai polisi pembangunan iaitu kawasan yang telah dikenal
pasti oleh pihak Jabatan Alam Sekitar yang telah digazetkan sebagai kawasan
larangan pembangunan. Kawasan yang telah digazetkan sensitif pembangunan adalah
termaktub dan diguna pakai dalam pelan pengezonan Rancangan Tempatan bagi
setiap negeri yang mana telah menjadi rujukan pembangunan bagi setiap pemaju
atau pemilik tanah. Implikasi polisi yang bersesuaian dalam prasyarat
pembangunan ialah Penilaian Impak Alam Sekitar atau Environmental Impact Assessment (EIA) adalah kajian untuk mengenal
pasti, meramal, menilai dan menyampaikan maklumat mengenai impak ke atas
persekitaran projek yang dicadangkan dan memperincikan langkah-langkah sebelum
kelulusan dan pelaksanaan projek. EIA asasnya adalah satu alat perancangan
untuk mengatasi masalah alam sekitar yang disebabkan oleh tindakan manusia. Ia
bertujuan untuk mengurangkan kesilapan yang besar di dalam pelaksanaan projek,
sama ada kerana kerosakan alam sekitar yang mungkin timbul semasa pelaksanaan
projek, atau kerana pengubahsuaian yang mungkin diperlukan. Di Malaysia, EIA
diperlukan di bawah seksyen 34A, Akta Alam Sekitar dan Kualiti, 1974. (Deparment of Environment, 2011). Impak negatif aktiviti pembangunan terhadap alam sekitar ialah khazanah
alam semula jadi yang semakin pupus (Debat
Pelajar). Pembukaan bandar-bandar baru telah menyebabkan banyak
penerokaan hutan dan pemotongan bukit yang terlarang seperti yang telah termaktub
di dalam EIA dan Rancangan Tempatan adalah semakin berleluasa. Hal ini telah
menyebabkan kebanyakan habitat hidupan liar kehilangan habitat. Kejadian tanah
runtuh juga akan berlaku seperti di Bukit Antarabangsa, Kuala Lumpur adalah
merupakan salah satu contoh pembangunan yang tidak mengikuti spesifikasi
pembangunan dari segi aspek EIA. Kejadian tersebut telah menyebabkan banyak
nyawa terkorban.
KESIMPULAN
Alam
sekitar menyumbangkan banyak perkhidmatan atau kemudahan penting kepada
manusia. Ia bukan sahaja merupakan tabung sumber-sumber alam yang sebahagian
daripadanya digunakan sebagai bahan-bahan input bagi proses pengeluaran dan
penggunaan tetapi ia juga merupakan aspek penting bagi kehidupan manusia atas
muka bumi. Alam sekitar sememangnya memainkan peranan yang penting dalam
pembangunan negara. Sebagai negara pengeluar bahan-bahan utama, Malaysia
bergantung kuat pada pengeluaran sumber-sumber alam sebagai sumber-sumber
pendapatan daripada dalam dan luar negeri. Sebaliknya, manusia tidak menghargai
sumber yang dimiliki sekarang telah menyebabkan alam sekitar dalam proses
pengeluaran telah diabaikan dan muncul berbagai-bagai bentuk pencemaran.
Usaha-usaha untuk mengatasi masalah ini telah dijalankan terutama dalam bentuk
undang-undang dan kawalan. Walaupun tindakan ini merupakan langkah yang
penting, ia tidak mungkin dapat mengatasi masalah alam sekitar secara
keseluruhan.
Secara
amnya, pembentukan Akta Kualiti Alam Sekitar 1974, sebenarnya merupakan sebagai
salah satu aspek yang penting dalam proses pembangunan negara. Sebelum itu
masalah kemerosotan alam sekitar hanya merupakan masalah sampingan dan walaupun
terdapat undang-undang tertentu namun pihak yang bertanggungjawab dengan
penguatkuasa boleh dikatakan tidak berfungsi dengan sepenuhnya dalam pelaksanaan.
Walau bagaimanapun, selepas terbentukny Akta Kualiti Alam Sekitar 1974, situasi
telah berubah dalam mewujudkan penguatkuasa yang ketat dalam menjaga kualiti
alam sekitar sekeliling.
Kerajaan,
sektor awam, sektor swasta dan juga masyarakat seharus bersama-sama
bertanggungjawab dalam memastikan alam sekitar kita terpelihara. Kerajaan pusat
telah menetapkan satu Dasar Alam Sekitar Negara iaitu mementingkan kerjasama
rapat antara kerajaan pusat dengan kerajaan-kerajaan negeri dalam keperluan pembangunan
sosioekonomi mestilah seimbang dengan keadaan sekeliling. Langkah-langkah yang
diambil setakat ini telah menunjukkan prestasi dan kesan yang baik sesungguhpun
terdapat lagi ruang yang perlu diperbaiki lagi. Dengan kerjasama semua pihak, Malaysia
akan dapat mencapai pembangunan sosioekonomi di samping menikmati keselesaan
alam sekitar demi mencapai taraf negara maju menjelang tahun 2020 seiring
dengan wawasan 2020.
RUJUKAN
Abdul Samad Hadi. (1990).
Pembangunan
dan alam sekitar di Malaysia. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa dan Pustaka.
Department of
Environment Malaysia. (2002, October 21). National Policy on Environment.
Retrieved from http://www.doe.gov.my/portal/wpcontent/uploads/2010/07/dasar_alam_sekitar_negara.pdf
Deparment of
Environment Malaysia. (2011 July 6). Environmental
Impact Assessment (EIA)
Debat Pelajar. (n.d.). Pembangunan
bandar menjejaskan warisan negara.
Retrieved from
Food and Agriculture Organization of the United Nations. (2004 May). Forests
and foresty sector: Malaysia. Retrieved
from http://www.fao.org/forestry/country/57478/en/mys/
Jabatan
pengairan dan Saliran negeri Melaka. (2012, June 16). Program kempen kesedaran alam sekitar. Retrieved from:
http://jps.melaka.gov.my/ms/pusat-media/berita-terkini/111-program-kempen-kesedaran-alam-sekitar-pada-2362012.html
Kerajaan
Malaysia. (1981). Rancangan Malaysia Ketiga 1981-1985. Kuala Lumpur: Percetakan
Nasional Malaysia Berhad.
Kerajaan Malaysia. (2010). Rancangan
Malaysia Kesepuluh 2011-2015.
Putrajaya: Unit Perancangan
Ekonomi,
Jabatan Perdana Menteri.
Malaysian Timber Council. (2007). Malaysia: Pengurusan hutan mampan. Retrieved from http://www.mtc.my/info/images/stories/pdf/pengurusan_hutan.pdf
Todaro,
M. P. & Smith, S. C. (2011). Bab 10
The environment and development. Economic Development
(Eleventh
Edition). England: Addison Wesley Pearson Education Limited.
Yee, T. H. (2011, January 14). Bangunan hijau ke arah pembangunan mampan.
Retrieved from http://www.konsumerkini.net.my/v1/index.php/berita-terkini/alam-sekitar/533-bangunan-hijau-ke-arah-pembangunan-mampan
Zawawi Ibrahim &
Sharifah Zarina Syed Zakaria. (2009). Alam sekitar dan perspektif sains sosial di
Malaysia [Electronic version]. Akademika 76, 43-66.
No comments:
Post a Comment