Friday, 3 January 2014

Kajian Global : Isu Pendidikan pada Peringkat Global (Education For All & Inclusive Education)

PENGENALAN
‘Pendidikan merupakan asas dan hak asasi manusia’. Kenyataan ini amat bernas dan wajar dipersetujui untuk dibahaskan. Pendidikan merupakan eleman penting untuk mencapai kesejahteraan dan kesempurnaan hidup manusia.dengan kepesatan era teknologi yang semakin berkembang kini, menjadikan pendidikan sebagai keperluan asas manusia. Pengisytiharan hak asasi manusia sejagat melalui akta 597 iaitu akta suruhanjaya hak asasi manusia Malaysia 1999 ditubuhkan untuk membantu melindungi dan memajukan hak asasi manusia manusia di Malaysia. Akta ini juga bertujuan untuk memberi perhatian kepada pengisytiharan sejagat hak asasi manusia 1948. Pengisytiharan ini jelas sekali menunjukkan bahawa Negara memandang serius akan kepentingan menjaga hak asasi manusia secara menyeluruh. Pendidikan sebagai asas dan asasi manusia dikukuhkan lagi dengan terbentuknya tema-tema seperti Pendidikan Untuk Semua, Inclusive Education dan Mellenium Development Goals. Selain itu terdapat pertubuhan tertentu yang ditubuhkan untuk menjamin hak asasi manusia ini tidak tergugat. Oleh itu wujudnya UNESCO yang menekankan bahawa penubuhan terhadap hak asasi manusia merupakan matlamat penting dalam memastikan setiap manusia mendapat pendidikan yang sempurna. UNESCO merupakan badan koordinasi untuk United Nations Literacy Decade (2003-2012), Education for All (EFA) dan Decade for Education for Sustainable Development (2005-2014). ‘Pendidikan untuk semua’ (EFA), merupakan komitmen global yang dirangka untuk memberikan pendidikan asas yang berkualiti untuk semua kanak-kanak, belia, dan dewasa[1]. Sebagai agensi yang terkemuka, UNESCO bertanggungjawab dalam memastikan bahawa setiap individu mendapat pendidikan yang sempurna melalui kerjasama dengan agensi lain seperti UNICEF, pertubuhan kerajaan, dan sebagainya. Selain itu, taraf pembangunan dalam pendidikan ini juga menekankan pendidikan untuk golongan kurang upaya. Oleh itu dengan wujudnya tema pembangunan ‘Inclusive Education’ atau disebut sebagai pendidikan menyeluruh tanpa sebarang diskriminasi terhadap golongan kurang upaya (OKU), kanak-kanak, mahupun wanita. Perkara ini juga terbukti dalam perlembagaan persekutuan perkara 12 menyatakan bahawa tidak terdapat perbezaan terhadap sesiapa sahaja dari segi agama, kaum, jantina dan sebagainya. Perkara ini jelas menunjukkan bahawa dalam penentuan hak asasi manusia, tidak ada sesuatu yang menghalang selagi tidak melanggari undang-undang. Selain itu, bagi menyokong tahap pendidikan di Malaysia, akses terhadap pendidikan ini perlulah diambil berat oleh pihak  bertanggungjawab[2]. Oleh itu, United Nation telah menetapkan kemudahan akses pendidikan melalui perlembagaan Mellennium Development Goals dengan menyatakan bahawa tidak kira samaada pelajar itu lelaki atau perempuan, mereka sememangnya layak untuk mendapat akses kepada pendidikan dengan sempurna[3].

Oleh itu, dengan penekanan bahawa pendidikan merupakan asas dan hak asasi manusia menjadi pegangan utama setiap individu yang mengharapkan mereka mendapat keistimewaan ini dengan seadilnya. Maka, dengan wujudnya tema-tema pembangunan seperti pendidikan untuk semua (EFA), Inclusive Education, dan Milennium Development Goals hak asasi manusia ini akan terpelihara untuk selamanya dan perkara ini akan dibincangkan dengan lebih lanjut dan terpeinci.

EDUCATION FOR ALL
Semua kanak-kanak tidak kira keupayaan atau ketidakupayaan mereka, jantina mereka, sosial, ekonomi, kebudayaan, latar belakang etnik dan agama mereka, atau HIV dan taraf kesihatan mereka mempunyai hak yang sama rata untuk kualiti pendidikan, penjagaan dan perlindungan. Untuk mencapai matlamat ini adalah penting untuk sekolah-sekolah, komuniti-komuniti, pusat kepercayaan dan organisasi bukan kerajaan yang lain, termasuk pihak berkuasa pendidikan dan kesihatan menyedari tanggungjawab perundangan dan mereka bertindak keatasnya. Usaha kearah Pendidikan untuk Semua (EFA) seharusnya komprehensif dan holistik pendidikan, kesihatan dan sektor sosial seharusnya bekerja bersama-sama dan mengkoordinasi program-program mereka. Sektor pendidikan mesti menunjukkan kepimpinan dan keberanian dalam mempertahankan hak semua kanak-kanak untuk pendidikan, penjagaan dan perlindungan. Sekolah-sekolah dan pihak berkuasa pendidikan mesti membenarkan kanak-kanak dan pemuda pemudi untuk memberikan respon yang efektif terhadap pelbagai cabaran yang mereka hadapi di dunia pada hari ini, diantara yang lain; peperangan dan konflik ketenteraan, perselisihan sivil dan keagamaan, ketidakadilan ekonomi dan sosial, diskriminasi dan ketidaksabaran, dadah, wabak HIV dan AIDS serta bencana alam[4]. Selain itu, rangka kerja Dakar iaitu dalam konteks Pendidikan Untuk Semua telah menetapkan dalam perkara 7 bermatlamat untuk memperluas dan mempertingkat penjagaan serta pendidikan alam kanak-kanak awal yang komprehensif, terutamanya bagi kanak-kanak yang paling lemah dan kurang bernasib baik memastikan bahawa menjelang 2015 semua kanak-kanak, terutamanya perempuan, kanak-kanak yang menghadapi kesukaran dan mereka yang tergolong di dalam kumpulan minoriti, mendapat akses untuk pendidikan asasi yang lengkap, percuma dan wajib yang berkualiti selain memastikan bahawa keperluan pembelajaran untuk semua kanak-kanak muda dan dewasa dicapai melalui akses yang sama rata untuk program pendidikan dan kemahiran hidup yang sesuai. Selain itu, ia juga adalah untuk mencapai 50 peratus peningkatan dalam tahap celik huruf orang dewasa menjelang 2015, terutama sekali bagi wanita, dan akses sama rata untuk pendidikan asas dan menyambung pelajaran untuk semua orang dewasa. Seterusnya, menghapuskan perbezaan jantina dalam pendidikan rendah dan menengah menjelang 2005, dan mencapai kesamarataan jantina dalam pendidikan menjelang 2015, dengan fokus untuk memastikan perempuan mendapat akses penuh dan sama rata dan pencapaian didalam pendidikan asas yang berkualiti serta meningkatkan kualiti semua aspek didalam pendidikan[5]. Selain itu, UNESCO juga mempromosikan keaksaraan sebagai salah satu hak asasi manusia dan sebagai salah satu penunjang keberhasilan pembangunan. UNESCO merupakan badan koordinasi untuk United Nations Literacy Decade (2003-2012), Education for All (EFA) dan Decade for Education for Sustainable Development (2005-2014). Aktiviti UNESCO  secara global terfokus pada tiga kelompok prioriti iaitu wanita, negara-negara Afrika dan negara-negara terbelakang. Dan yang terpenting, UNESCO berkomitmen untuk menjamin bahawa setiap orang di dunia dapat hidup bersama dengan damai dan saling menghargai perbezaan budaya. Oleh sebab itu UNESCO menekankan bahwa pendidikan untuk menjadi warganegara yang baik serta pendidikan untuk nilai-nilai yang mengutamakan perdamaian serta pemenuhan hak asasi manusia merupakan inti dari kerja UNESCO[6].

INCLUSIVE EDUCATION
Bukti bahawa pendidikan merupakan hak asasi setiap manusia turut dinyatakan dengan jelas melalui tema pembangunan ‘Inclusive Education’ atau juga disebut sebagai pendidikan menyeluruh tanpa sebarang diskriminasi terhadap golongan orang kurang upaya (OKU), kanak-kanak, mahupun wanita. Dalam sesebuah kerajaan bagi semua negara memainkan penting untuk memberi dan menyediakan pendidikan kepada semua pelajar, tanpa mengira ciri-ciri mereka, yang menghadapi kekurangan atau mempunyai kesukaran untuk melengkapkan diri dengan pendidikan.   Ia termasuk kumpulan tertentu terutama masyarakat yang hidup di luar bandar yang mempunyai masalah untuk membiayai dan mendapatkan peluang pendidikan. Inklusif pendidikan diberikan kepada masyarakat terutama kepada mereka yang berada dalam kategori seperti kanak-kanak kurang upaya, kanak-kanak perempuan, kanak-kanak di kampung-kampung terpencil, dan yang miskin. Kumpulan-kumpulan ini kebiasaannya tidak kelihatan kecuali jika dasar kerajaan dan akses kepada pendidikan yang diberikan kepada mereka yang memerlukan pendidikan dengan kesesuaian yang diberikan kepada mereka. Keperluan yang mereka peroleh seperti peralatan atau kemudahan untuk pembelajaran sebagai contoh mesin braille yang disediakan khususnya untuk pelajar yang mengalami kecacatan penglihatan. Inklusif pendidikan turut memberi pendedahan secara menyeluruh terhadap pelajar-pelajar yang mempunyai kategori pelajar kelainan upaya untuk sama-sama belajar dengan pelajar yang normal. Usaha ini merupakan suatu cabaran kerana kebiasaannya pelajar yang normal memandang remeh mengenai keperluan yang dikehendaki oleh pelajar-pelajar kelainan upaya. Namun begitu, usaha dalam pendidikan inklusif ini dapat memberi peluang pelajar untuk sama-sama berinteraksi disamping membina motivasi kepada pelajar normal untuk menjadi suatu pengajaran bahawa tiada halangan untuk mendapatkan ilmu melalui pendidikan[7].

Pendidikan inklusif terdapat enam modul yang tersendiri yang mempunyai setiap bahagian cara pembelajaran yang berbeza dalam setiap modul. Modul A telah menerangkan penempatan sepenuh masa di dalam kelas biasa dengan pengubahsuaian kurikulum dan strategi pengajaran dan pembelajaran. Modul B menyatakan tentang penempatan sepenuh masa dalam kelas seperti biasa tetapi mendapatkan khidmat nasihat atau bimbingan guru pendidikan khas. Modul C pula, menerangkan penempatan dalam kelas biasa dan dalam kelas khas  atau pusat sumber pendidikan khas. Modul D mengenai penempatan di sekolah khas dan kelas ‘Satellite’ di sekolah biasa. Modul E juga menyatakan tentang penempatan sepenuh masa tetapi di sekolah pendidikan sahaja. Modul F merupakan modul terakhir dalam pendidikan inklusif menyatakan tentang penempatan sepenuh masa di rumah kediaman seseorang yang biasanya ibu bapa yang mempunyai anak-anak yang mempunyai masalah untuk menerima pendidikan seperti pelajar normal. Modul-modul ini dijalankan mengikut tahap-tahap modul tertentu agar guru-guru dapat mengenalpasti kategori pelajar-pelajar yang layak menerima pendidikan inklusif. Tambahan pula, kerajaan turut dapat mengenalpasti strategi dan bertanggungjawab untuk memberi pendidikan sepenuhnya kepada masyarakatnya kerana melalui pendidikan juga dapat memajukan sesebuah negara. Sehubungan dengan itu, melalui pendidikan inklusif inilah dapat membuka peluang kepada semua golongan untuk mendapatkan pendidikan. Namun, melaksanakan pendidikan inklusif bukan suatu tugas yang mudah kerana merupakan cabaran kepada dasar pendidikan dan pentadbiran pada masa kini. Oleh itu, pendidikan untuk semua tanpa diskriminasi[8] adalah penting dalam membangunkan negara untuk melahirkan warganegara yang produktif dan mampu menyumbang kepada ekonomi yang berubah-ubah di negara ini. Penambah baikan sistem ini memerlukan perubahan sistematik dan sokongan penuh daripada semua pihak.

MILLENNIUM DEVELOPMENT GOAL
Berdasarkan matlamat ke – 2 daripada 8 sasaran yang ditetapkan oleh United Nations melalui Perlembagaan Millennium Development Goal, mereka telah menggariskan bahawa perkara ke – 2 tersebut ialah “Achieve Universal Primary Education”. Ini bermaksud semua pelajar di dunia ini sama ada lelaki atau wanita mempunyai hak untuk mendapat keseluruhan akses terhadap pembelajaran di peringkat sekolah rendah menjelang tahun 2015.
Antara alternatif yang diambil oleh organisasi ini untuk mencapai sasaran yang telah ditetapkan, semua kanak-kanak yang telah mencecah usia yang telah ditetapkan perlu mendaftar diri ke sekolah rendah. Mereka perlu menghadiri kelas pada tahun 2009, namun ia bergantung kepada tempoh peringkat sekolah rendah dan bagaimana sekolah di sesebuah negara itu mengawal kitaran tahap akhir di sekolah mereka. Tetapi  berdasarkan data yang sedia ada, separuh daripada negara – negara sub-Sahara Afrika , sekurang-kurangnya satu daripada empat orang kanak-kanak pada peringkat umur sekolah rendah telah tercicir daripada alam persekolahan.

Untuk memenuhi matlamat itu, pihak Negara juga perlu memainkan peranan dengan memastikan bahawa terdapat guru-guru yang mencukupi disamping kelas. Hal ini adalah untuk memenuhi permintaan yang sedia ada serta pada masa hadapan. Pada masa sekarang dan tahun 2015, bilangan guru-guru baru yang diperlukan di kawasan sub-Sahara Afrika ,adalah sama sahaja dengan tenaga pengajar semasa di rantau ini.
Walaupun menghadapi pelbagai cabaran, namun banyak pencapaian yang positif yang telah membuahkan hasil di kebanyakan rantau. Walaupun enrolmen di sub-Sahara Afrika kekal terendah semua wilayah, namun ia masih meningkat sebanyak 18 mata peratusan daripada 58 peratus kepada 76 peratus antara 1999 dan 2008 (rujuk lampiran A). Peningkatan ini turut berlaku di kawasan di Asia Selatan dan Utara Afrika, di mana enrolmen meningkat sebanyak 11 dan 8 mata peratusan masing-masing.[9]
Selain itu, jika dikaitkan dengan negara Malaysia , kita dapat melihat bahawa pihak kerajaan Malaysia juga sangat menitik – beratkan akan hal ini. Contohnya, matlamat Malaysia terhadap MDG di Malaysia bagi sektor pendidikan ialah memperluaskan peluang pendidikan dan menaiktaraf sistem pendidikan nasional merupakan strategi utama pihak kerajaan bagi memupuk perpaduan kaum, menyokong pertumbuhan ekonomi dan mengurangkan kemiskinan. Apabila rakyat berhak mendapat pendidikan, peluang untuk menikmati hak-hak lain dapat dipertingkatkan lagi.

Di samping itu, pendidikan juga merupakan keperluan asas dan hak asasi manusia. Hal ini kerana, melalui pendidikan , seseorang itu dapat mengubah masa hadapannya dan juga masa hadapan orang di sekelilingnya. Oleh yang demikian, semua pihak mempunyaihak yang sama dalam memiliki pendidikan yang holistik. Melalu iini secara tidak langsung ,ia dapat membantu memacu ekonomi negara , disamping mencapai tahap yang telah ditetapkan dalam MDG[10].

KESIMPULAN.
Pendidikan kini menjadi medium utama untuk setiap individu meraih kejayaan. Kenyataan sebeginilah yng membuatkan pendidikan amat istimewa dan perlu dipandang serius untuk memberi lebih banyak lagi kemudahan bagi memudahkan pelajar-pelajar ini daripada tercicir. Dengan adanya pelbagai medium untuk penyalurkan keperluan pembelajaran, hal ini akan membuatkan individu yang ingin memperoleh pelajaran berasa lebih mudah untuk dapatkan sumber-sumber pembelajaran. Sebagai contoh penubuhan UNESCO dapat membantu mereka yang mempunyai masalah dalam pembelajaran dengan memberi penegasan mengenai hak asasi manusia. Selain itu dengan wujudnya tema pendidikan untuk semua (EFA) dapat membuktikan bahawa pendidikan wajib diberi kepada semua individu tidak kira dari faktor bangsa, agama, dan sebagainya. Pendidikan untuk semua ini juga jelas sekali tidak mendiskriminasikan golongan-golongan seperti penghidap HIV. Golongan ini juga diberi hak untuk memperoleh pendidikan walaupun menderita penyakit merbahaya ini. Selain itu pelbagai agensi seperti UNGASS bekerjasama untuk memberikan kesedaran kepada mereka yang belum terlibat dengan HIV ini dan memberi perlindungan kepada mereka yang telah menjadi mangsa samaada secara sengaja ataupun tidak[11]. Perkara ini jelas sekali menunjukkan bahawa, tiada jurung antara manusia dalam menuntut ilmu. Pendidikan juga bukan dikhususkan kepada mereka yang sempurna sahaja malah golongan kurang upaya juga diberi keistimewaan. Dengan adanya tema pembangunan seperti Inclusive Education ini juga, hak samarata dalam memperoleh pendidikan dalam kalangan orang kurang upaya terbela[12]. Tema pembangunan ini juga memberi kemudahan-kemudahan belajar yang diperlukan oleh para pelajar kurang upaya ini untuk membantu mereka dalam mendapatkan ilmu pengetahuan. Selain itu dengan menjadikan pendidikan sebagai asas dan hak asasi manusia maka tiada individu yang ketinggalan dalam pelajaran. Seperti yang kita ketahui di kawasan pendalaman akses terhadap pendidikan amat sedikit. Hal ini akan menyukarkan mereka untuk mendapat pendidikan yang berkesan. Oleh itu dengan adanya Melinnium Development Goals akses kepada pandidikan yang lebih baik dpat dicapai. Dengan adanya akses pendidikan yang baik dan berkesan maka para pelajar akan lebih motivasi untuk memperoleh kejayaan. Maka jelaslah disini bahawa kenyataan bahawa pendidikan merupakan asas dan hak asasi manusia wajar dipersetujui. Dengan terbuktinya keberkesanan tema-tema pembangunan yang membantu dalam menjadikan pendidikan sebagai medium untuk berjaya dalam kehidupan.










BIBLIOGRAFI.
Economic Planning Unit Prime Minister’s Department Malaysia - www.epu.gov.my/html/themes/epu/images/common/.../UNDP1.pdf

Hak kanak-kanak http://www.scribd.com/doc/8543785/Hak-Kanak-Kanak - (muat turun pada 6/4/2012)
http://www.un.org/millenniumgoals/education -  (muat turun pada 4.4.2012 , 10.22pm)
Rangkakerja Dakar – pendidikan untuk semua http://www.scribd.com/doc/8543785/Hak-Kanak-Kanak - (muat turun pada 6/4/2012)


www.cpps.org.my/perlembagaan persekutuan, page 8, perkara 12 - (muat turun pada 3/4/2012)

www.un.org/overview/rights.html/pengisytiharan hak asasi manusia sejagat. - (muat turun pada 3/4/2012)

www.unesco.org/education for all - (muat turun pada 3/4/2012)

www.unesco.org/events/education/training workshop on inclusive education and gender equality in education - (muat turun pada 6/4/2012)




[1]  www.un.org/overview/rights.html/pengisytiharan hak asasi manusia sejagat. - (muat turun pada 3/4/2012)
[2]  www.unesco.org/education for all - (muat turun pada 3/4/2012)
[3]  www.cpps.org.my/perlembagaan persekutuan, page 8, perkara 12 - (muat turun pada 3/4/2012)
[4]  (hak kanak-kanak ) http://www.scribd.com/doc/8543785/Hak-Kanak-Kanak - (muat turun pada 6/4/2012)
[5] (rangkakerja Dakar – pendidikan untuk semua) http://www.scribd.com/doc/8543785/Hak-Kanak-Kanak - (muat turun pada 6/4/2012)
[8] Diskriminasi yang wujud akan dapat menimbulkan perbezaan dan usaha untuk memberi pendidikan secara menyeluruh akan gagal jika terdapatnya amalan diskriminasi
[10] ECONOMIC PLANNING UNIT PRIME MINISTER’S DEPARTMENT MALAYSIA (www.epu.gov.my/html/themes/epu/images/common/.../UNDP1.pdf)
[12]  www.unesco.org/events/education/training workshop on inclusive education and gender equality in education - (muat turun pada 6/4/2012)


Hasil Penulisan : Siti Norsahliza Wagiah


No comments:

Post a Comment